مسیرت مشخص امیرت مشخص نکن دل دل ای دل بزن دل به دریا جمعه 14 تير 1392برچسب:, :: 15:4 :: نويسنده : بیان حقایق در فضایی آرام و بدور از توهین
ﻫﻤﭽﻨﯿﻦﮔﻔﺘﺎرﺧﺪاوﻧـﺪﺑﺰرگ«ﺑﺎ رﮐﻮعﮐﻨﻨﺪﮔﺎن رﮐﻮعﮐﻨﯿﺪ.» بقره 43 درﺑﺎره رﺳﻮلﺧﺪا و ﻋﻠﯽﻋﻠﯿﻪاﻟﺴلام ﻓﺮود آﻣﺪه اﺳﺖ. شواهد التنزیل ج1ص85،در تعلیقه آن عده ای از راویان حدیث را ذکر کرده اند «کسانی که ایمان آورده اند و کارهای شایسته می کنند بهترین آفریدگانند .» بینه 7 جمهور از ابن عباس آورده اند هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:«ای علی تو و شیعیان تو مراد آیه هستید .تو و شیعه ات راضی و مورد رضایتید و دشمنان تو ا بگونه ای می آورند که خشمگین رانده می شوند گروهی از بزرگان و حافظان حدیث به اسناد و طریقه های صحیح یا موثوق از جابر و ابن عباس و دیگران آوده اند که آیه درباره ی علی علیه السلام و پیروان او نازل شده است واز پیامبر روایت کرده اند که بهترین مردم علی و شیعه ی او هستند از جمله سیوطی (الدر المنثور ،ج6،ص379)، ابن حجر (الصواعق ص96،159) شوکانی (فتح القدیر ،ج5،ص464)،آلوسی(تفسیر،ج30،ص207)،طبری (تفسیر،ج3،ص171)شبلنجی(نورالابصار ص105)،حاکم حسکانی (شواهد التنزیل ج2ص356) «وهر کسی که ازکتاب آگاهی داشته باشد » «رعد 43» جمهور روایت کرده اند که ان شخص علی بن ابیطالب علیه السلام است . از جمله ثعلبی در تفسیر خود به دو طریقه: نخست از عبدالله بن سلام که می گوید :آن شخص فقط علی بن ابیطالب علیه السلام بود به همین گونه در ینابیع المودة ص102،به سندهای ثعلبی و ابن مغازلی. طریق دوم از ابو سعید خدری است،همانسان که در الاتقان سیوطی، ج1،ص13وینابیع المودة ص102 امده است و آنها حدیث را به طریقه هایی بیان کرده اند
: «دو دریا را پیش راند تا به هم رسیدند »الرحمن:19 جمهور از ابن عباس آورده اند که میان علی و فاطمه علیهماالسلام برزخ و فاصله ایست که پیامبر صلی الله علیه وآله است و از آندو گوهر و مرجان که حسن و حسین علیهم السلام هستند پدیدآمده اند و این مرتبت بای هیچ یک از یاات پیامب به دست نیامده است . الدر المنثور ،ج 6،ص146،روح المعانی ،ج27،ص93،مناقب ابن مغازلی ص339،نورالابصار ص101،ینابیع المودة ص118،گفته است :وایت ا ابونعیم ،ثعلبی و مالکی به اسانید خود بیان کرده اند وسفیان ثوری نیز روایت ا آورده جملگی از ابوسعید خدری و ابن عباس و انس بن مالک حدیث کرده اند .
آیه ی صدیقون : «کسانی که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده اند ،راستگویان و راستگارانند» حدید :19 احمد بن حنبل حدیث کرده که آیه درباره ی علی علیه السلام وترد شده است . این روایات در کتاب «الفضایل علی بن ابیطالب علیه السلام در حدیث 154و339 امده است.منهاج السنه ،ج4ص60 به نقل از تعلیقه شواهد التنزیل ، ج2،ص224:حسکانی به سند های بسیار روایت بسیار روایت کرده که پیامبر فرمود :«صدیقان سه اند :حبیب نجار ،مومن آل یاسین ،حزقیل ،مومن آل فرعون ،و علی بن ابیطالب سومین و برترین انها .» الصواعق ص123،تفسیر کبیر ،ج27ص57،ذخائر العقبی ص56،الریاض النضره ج2،ص153،نویسنده گفته است که احمد در مناقب این روایت را ذکر کرده است .کنزل العمال ،ج6،ص152،فیض القدیر ،ج4،ص 137،الدر المنثور ج5،ص262 سیوطی گفته است که بخاری حدیث را در تاریخ خود اخراج کرده است . برای مشاهده ی ادامه ی این بحث به پاورقی صفحه ی 202 کتاب نهج الحق و کشف الصدق مراجعه نمایید آیه ی محبت «زودا که که خدا مردمی را بیاورد که دوستشان بدارد و دوستش بدارند » مائده :54 ثعلبی می گوید :«آیه در شان علی بن ابیطالب علیه السلام فرود امده است » ،20،مستدرک الحاکم ،ج 3ص 132، کنزلالعمال ،ج 5،ص428 وج6،ص391،393،396 : «ای پیامبر ،خداو مو منانی که از تو پیروی میکنند تو را بسند » انفال:64 جمهور گفته اند :«این آیه در حق علی علیه السلام نازل شده است .» مناقب المرتضوی ص54،از محدث حنبلی نقل کرده مراد از «کسی که پیرو تست»به اتفاق و اعتراف مفسران علی بن ابیطالب علیه السلام است ،کشف الغمه ص92،حدیث را از عبدالرزاق محدث حنبلی نقل کرده منهاج السنه ابن تیمیه ،ج 4،ص5،از طریق ابی نعیم .ابو نعیم این روایت را در فضایل صحابه اورده همانگونه که در الغدیر ،ج2،ص15 است آیه ی نصر «اوست که تو را یاری خویش و یاری مومنان تایید کرده است» از ابو هریره روایت شده که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود :«بر عرش نوشته اند :جز خداوند یکتا خدایی نیست ،شریکی ندارد ،محمد بنده صلی الله علیه وآله و پیامبر من است و او به وسیله علی بن ابیطالب تایید کردم » الدر المنثور ،ج3،ص199،کنزل العمال ،ج6،ص158،تاریخ بغداد ،ج11،ص173،ذخایر العقبی ،ص29نویسنده بیان داشته که ملأدر سیره ی خود حدیث را آورده،ینابیع المودةص94،شواهد التنزیل ،ج2،ص223،مجمعالزوائد،ج9،ص11 آیه صدق «وکسی که سخن راست آورد و تصدیقش کرد ،آنان پرهیزکارانند » جمهور از مجاهد نقل کرده اند که گفت :آن کس علی بن ابیطالب علیه السلام است » روح المعانی ،ج 30،ص3،الدر المنثور ،ص 328،سیوطی گفته است که ابن مردویه از ابو هریره،حدیث را آورده است کفایه الطالب ص233،نویسنده اظهار داشته که ابن عساکر در تاریخ خود حدیث را همین گونه آورده است ،گروهی از مفسران روایت را با طریقه های آن بیان کرده اند لِنَجْعَلَهَا لَكُمْ تَذْكِرَةً وَتَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ «وگوش نگه دارنده اندرز آن را فرگیرد» الحاقه :12 جمهور گفته اند که ایه درباره ی علی علیه السلام نازل شده است . التفسیر الکبیر ج30،ص107،تحفسیر الطبری ،ج29،ص31،اسباب النزول ص249،تفسیر ابن کثیر ،ج4،ص413،الدر المنثور ج6ص260،روح المعانی ج29،ص 43،ینابیع المودة ص120،نورالابصار ص105،کنزل العمال ج6ص 408 آیه ی مناجات : جز علی علیه السلام کسی آن را به جا نیاورده است . ابن عمر می گوید :«علی سه فضیلت داشت که اگر من دارای یکی از آنها بودم برایم دوست داشتنی تر بود تا آنکه نعمتهای عظیم می داشتم : «یکی همسری با فاطمه ،پرچمداری جنگ خیبر و آیه ی نجوا » جز علی علیه السلام هیچ یک از صحابه به این حکم عمل نکرد تا نسخ شد (بنگرید به :تفسیر الطبری ،ج28ص14،احکام القرآن جصاص، ج3،ص428،اسباب النزول واحدی ص235،خصائص نسایی ،ص39 الدر المنثور ،ج6،ص185،التفسیرالکبیر ج29،ص272،کنزل العمال، ج 3،ص155،کفایه الطالب، ص135. آیه ی سقایة الحاج : جَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ لَا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿١٩﴾ (الدر المنثور ج3،ص318،219،تفسیر ابن کثیر ،ج2،ص241،تفسیر الطبری ج10ص68،جامع الاصول ،ج9ص477التفسیر الکبیر،ج16،ص10،اسباب النزول واحدی ص139) آیه ی مسابقه: وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿١٠﴾ «آنها که سبقت جسته بودند و اینک پیش افتاده اند ، اینان است .» واقعه :10 جمهور از ابن عباس روایت کرده اند که پیشی گرفته یاین امت ، علی بن ابیطالب است تفسیر ابن کثیر (ج4ص283)، الدر المنثور (ج6،ص154)الصواعق المحرقه (ص123)روح المعانی (ج27،ص114)ینابیع المودة(ص60) آیه ی لحن القول : وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَيْنَاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمَاهُمْ ۚ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمَالَكُمْ ﴿٣٠﴾ «و تو آنها را به سیمایشان یا شیوه ی سخنشان خواهی شناخت .» محمد:30 جمهور از ابو السعید خدری روایت کرده اند که گفت «به دشمنی با علی علیه السلام » الدر المنثور (ج6،ص66)،روح المعانی (ج26،ص71)فتح القدیر (ج5،ص39)اسد الغابه (ج4،ص29) وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ ﴿٢٤﴾ «و نگه دارید شان ،باید بازخواست شوند » «صافات :24» جمهور از ابن عباس و ابو سعید خدری از پیامبر صلی الله علیه وآله روایت کرده اند ، که فرمودند : « از ولایت علی پرسش میشوند » الصواعق المحرقه (ص79)ونویسنده گفته است : این روایت را دیلمی آورده و این مقصود «واحدی »است.شواهد التنزییل (ج2،ص106)کفایه الطالب (ص247) , آیه ی هادی : وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ ۗإِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ ۖ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ ﴿٧﴾ «جز این نیست که تو بیم دهنده ای هستی و هر قومی را رهبری است »«رعد :آیه ی7» جمهور از ابن عباس نقل کرده اند که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود : « بیم دهنده منم رهبر علی علیه السلام است و ای علی راهیافتگان به وسیله ی تو هدایت میشوند مستدرک الحاکم (ج3،ص129)التفسیر الکبیر (ج19،ص14)تفسیر ابن کثیر (ج2،ص501)تفسیر طبری (ج13،ص63)تفسیر الشوکانی(ج3،ص66)
ادامه مطلب ... صفحه قبل 1 صفحه بعد موضوعات آخرین مطالب پیوندهای روزانه پيوندها نويسندگان |
|||
|